donderdag 23 april 2015

Citroencake

Wat heb je nodig.
300 ml griekse yoghurt, of volle yoghurt.
6 eieren
325 gram suiker
400 gram speltmeel
4 theelepels bakpoeder
2 citroenen
160 ml zonnebloemolie
Snufje zout

Topping voor de cake.
75 gram roomboter of grasboter
150/200 gram poedersuiker
Halve citroen, of wat druppels citroen uit een flesje
Als u kiest voor uit het flesje, dan krijg je wel een wat dikker en gladder mengsel.
Wel tussendoor even proeven omdat dit erg geconcentreerd is.

En een groot bakblik.
Wilt u de cake in een kleiner bakblik, gebruik dan de helft van alle ingredienten.

Klop met een garde de yoghurt de eieren tot een glad mengsel.

Suiker erbij.

Rasp de schil van beide citroenen.
Alleen het gele gedeelte.

Dat is dan ongeveer de hoeveelheid.
Dit mag door het mengsel.

Knijp de citroenen boven het mengels uit.
Ik knijp ze altijd leeg in mijn hand zodat ik de pitjes tegen kan houden.

Olie erbij.

Bakpoeder en zout.

Speltmeel

En nog even doorkloppen tot het een glad mengsel is.

Mengsel mag in het bakblik.

In de oven op 160 graden, ongeveer 60 minuten.

Nu de topping voor de cake.

Het komt allemaal niet zo nauw.
Het is de bedoeling dat je een mooie botercreme krijgt.
U kunt zelf tussendoor even proeven of u hem zuurder wilt hebben.

Ik gebruik dit keer een citroen.
Boter prakken.
Poedersuiker erbij en goed roeren.

Zo ziet de topping er dan uit.

Ik heb de cake dit keer in 50 minuten gebakken.
Gewoon af en toe tussendoor prikken of hij gaar is.
Ik vind het wel lekker als het nog een beetje klef is.

Haal de cake uit de vorm.

Smeer een klein beetje van de topping op de warme cake.
Ook lekker, prik met een vork wat gaatjes in de cake zodat de topping een beetje in de cake kan smelten.

Pas als de cake helemaal afgekoeld is kan de rest de topping erop.
Ik bewaar deze cake afgesloten in de koelkast.

Zo ziet de binnenkant eruit.
Het is geen luchtige cake, maar wel lekker klef.

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten