dinsdag 10 maart 2015

Flammkuchen

Eventjes...
Dit is niet mijn recept.
Het recept komt uit dit boek.


Zo eigenwijs als ik ben, heb ik het een klein beetje aangepast aan de inhoud van mijn koelkast.

Wat heb je nodig,

350 gram speltbloem
5 gram gist
5 gram zout
210 ml lauwwarm water
Scheut olijfolie of zonnebloemolie

Voor de topping;
200 gram crème fraiche
125 ml zure room.
Paar plakjes camembert
Zakje rucola
150 gram bacon of rauwe ham

Verwarm de oven voor op 250 graden.

Ik maak het deeg met de keukenmachine, maar met de hand gaat net zo goed.
Bloem, gist, water, olijfolie en zout in een kom of keukenmachine doen.
Zout en gist niet tegelijk in de kom anders rijst het deeg niet.
Deeg een uurtje laten rijzen in een kom, op een warme plek met een theedoek er overheen.

Na een uur ziet het er ongeveer zo uit.

Crème fraiche en zure room mengen.

In het recept staat dat je het deeg in drie stukken kan verdelen.
Ik doe dat niet omdat ik het leuker vind staan om één groot stuk om tafel te zetten waar iedereen van kan eten.
Je rolt het deeg dus uit tot een dunne schijf.
Topping over het deeg uitsmeren.

Ik leg er nog een paar plakjes camembert overheen.
Dat geeft nog iets meer smaak.
Als het goed is heeft je oven het zo warm dat het daar inmiddels 250 graden is.
Bak de flammkuchen in 8 tot 10 minuten af.

Als je het dan een beetje goed hebt gedaan, ziet het er na tien minuten ongeveer zo uit.
Tik de uitgelopen randjes er vanaf, ziet er wel zo leuk uit.

Versier de flammkuchen met rucola en bacon en je bent klaar.

Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten